12 december 2016

Pynt med historia

Idag är det min tur att öppna lucka nummer 12 i retrobloggarnas julkalender. Där döljer det sig pynt med historia.

Mycket av julpyntet hos oss finns kvar sen jag var liten och många andra julprydnader är ärvda. Saker som har varit med om många jular. Härligt när pyntet har en historia. Har en ingen att ärva eller inget sparat kan en alltid gå på second hand-jakt.

I år är första året som den här fina tomten får vara med. Nästan precis likadan som farmor och farfars gamla som numer firar hos min mamma och pappa. Det har tagit några år att hitta en med rätt ansiktsuttryck. Många ser smått aggressiva ut och en kan ju bli rädd för mindre.



John Blund-tomten hänger med sen 70-talet.

Ljusstaken med tomte och bock fick mamma när hon var liten på 40-talet.

Tant Alice gamla julkulor i glas är vi mycket rädda om.
Vad en pudel har med saken att göra vet jag inte riktigt men den har hängt med sen sjuttiotalet och för mig är den jul.

Grandukarna i tre olika färgsättningar ligger Brit B-M, Brit Bredström, bakom. 

Barnens adventskalender har jag sytt av gamla grytlappar.
Under denna vecka öppnas luckor också av:
@frokenotilia @kaksmulankarin @herrmovarp @jjform55 @kerstinkokk @gittepalo . Finns på instagram och/eller blogg. #retrobloggarnasjulkalender

1 kommentar:

  1. Jag har en exakt likadan tomte. Den ser så nöjd ut. Håller med om att en del tomtar ser så arga ut, rent onda ibland.

    SvaraRadera